Masyuk

Selasa, 9 Ogos 2016

Aidilfitri 2016 - Part 2




Salam semua,
Hari ni aku nak cerita pasal Aidilfitri yang lepas, Hari pertama beraya aku sekeluarga dekat Seremban, Negeri Sembilan jer lepas sembahyang raya kitaorang cuma beraya di Istana Seri Menanti memang tiap tahun family aku akan beraya di istana sebab nye tak ada rancangan nak kemana-mana pun.


Pagi raya lepas sembahyang raya bersalam-salaman kat rumah semua dengan tema biru tak kisahlah biru apa pun janji biru katanya.

Menu pagi raya aku makan ni jer malas nak makan banyak-banyak sebabnya kejap lagi mesti melantak punya pergi beraya tu.


Lepas tu beraya kat Istana Seri Menanti lah kami semua tu nampak tak anak rajo tongah kasi duit rayo kek rakyat jolato tu ha.

Tu dapek sorang sopuluh ringgit kalau tak silap den. Den dah tuo tak dapek pun lagipun den maleh nak beratur



Lopeh dari istano kami semua singgah rumah saudara dekat Sri Menanti tu jugak memang uwan den orang Kampung Umor, Seri Menanti, Negeri Sembilan sayang rumah kampung dah tak terjaga lagi rumah dah penuh dengan semak samun waktu kitaorang lalu haritu. Tengah hari kitaorang bergerak ke Seremban balik beraya dirumah atuk saudara lepas tu balik rumah masing-masing membungkang kepenatan.


Hari raya kedua punya cerita kitaorang semua pergi rumah arwah maklang aku dekat Klang, Selangor sebab suami arwah maklang aku jer yang masih ada arwah mak aku tak ramai adik beradik cuma 3 orang jer yang pertama Arwah mak Zizah, Arwah mak lang enon ngan arwah mama al-fatihah untuk mereka yang telah mendahului dari kita semua.


Bila sekali sekala berkumpul macam-macam cerita yang keluar dari cerita zaman dulu sampailah cerita yang terkini.



Selepas beraya di Klang kitaorang semua gerak beraya di Kampung Puah Lembah, Jalan Gombak, Kuala Lumpur beraya di rumah nenek saudara kat sana, akhir sekali kitaorang beraya rumah nenek saudara lagi seorang dekat Keramat itu jerlah tempat yang kitaorang beraya haritu.




Hari raya ketiga kitaorang cuma dirumah jer kebetulan atuk saudara kitaorang dari Selandar, Melaka datang beraya sempat jugaklah aku bakar satay dekat rumah kakak aku hari tu sebabnya baki satay yang aku buat sebelum raya hari tu ada lagi kitaorang nak abiskan stok jer sebab malas nak simpan bukan ada orang nak makan nanti.



0 comments: